AEF in het onderwijs
Hoe we werken in de onderwijssector
We zijn kritisch, onafhankelijk en betrokken in al onze projecten
Onze werkwijze kenmerkt zich door:
- Een kritische blik: we nemen niets klakkeloos aan en gaan nergens zomaar vanuit. We stellen de juiste vragen om tot de kern van een vraagstuk te komen. We benaderen ons onderzoek altijd vanuit een bredere context.
- Onafhankelijkheid: onze adviezen zijn gebaseerd op feiten, inzichten en gesprekken die we voeren. Niet op wat de opdrachtgever graag wil horen. We durven een eigen visie te hebben in ons werk.
- Maatwerk: we hebben geen one-size-fits-all of vast template waarbinnen we werken maar stemmen ons onderzoek af op de specifieke context, behoeften en organisatie.
- Verbondenheid met de praktijk: er werken verschillende collega’s bij AEF met praktijkervaring in het onderwijs. Daarnaast werken we nauw samen met onderwijsprofessionals en beleidsmakers om te zorgen dat onze adviezen ook daadwerkelijk uitvoerbaar en relevant zijn. We proberen zo dicht mogelijk bij het perspectief van de onderwijsprofessional of leerling te blijven en betrekken hen waar mogelijk ook bij onze onderzoeken.
- Domeinoverstijgende inzichten: we brengen kennis en ervaring mee uit andere sectoren, zoals de zorg en het sociaal domein, om het onderwijs vanuit een breder perspectief te kunnen benaderen.
- Brede stakeholderbenadering: we betrekken verschillende perspectieven en partijen uit het onderzoeksveld en hebben oog voor alle belangen, zodat onze adviezen breed gedragen worden en echt verschillen kunnen maken in de praktijk.
We kunnen u helpen met verschillende type vraagstukken/onderzoeken
"Vanuit mijn ervaring voor de klas ken ik de uitdagingen van het onderwijs uit de eerste hand. Ik merk dat deze praktijkervaring mij helpt in het stellen van de juiste vragen tijdens onderzoeken én in ontwikkelen van visie en strategie voor de onderwijssector."
Wouter Verbree, Adviseur