In 2024 loopt de concessie van de NS af. Een concessie is een contract met een publiekrechtelijk karakter dat in de wet is vastgelegd. Daarmee geeft de overheid het recht tot een exclusieve exploitatie. In dit geval aan de NS om 10 jaar lang het hoofdrailnet te exploiteren.
Nu heeft het vorige kabinet al besloten de nieuwe concessie voor het hoofdrailnet aan de NS te gunnen. Een verstandig besluit, zo vinden Maarten Veraart en Walter Etty. De reiziger is erbij gebaat, het voorkomt onrust en versnippering in de vervoerssector.
Maar een nieuwe concessie vraagt ook om een nieuw contract tussen de NS en de staat als enig aandeelhouder. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan: het zoeken is naar een goede balans in een nieuw sturingsarrangement. De verleiding is groot de prestaties van gisteren leidend te laten zijn. Maar Maarten en Walter denken dat het beter is naar de maatschappelijke opgaven te kijken, nu en in de toekomst.
Walter Etty en Maarten Veraart hebben beide meer dan dertig jaar advieservaring in de OV-sector in het algemeen en de NS in het bijzonder.